På denna sida hittar du vanliga frågor (Q) och svar (A). Tillsamman blir dessa Q&A de gällande medlemsreglerna i Föreningen.
Begrepp och aktörer som används på denna sida:
Förening / Brf: Brf Körsbärsblomman 1 (769618-7900), d.v.s. denna förening.
Styrelse: Styrelsen för Föreningen.
Medlem / Ägare: Person som är medlem i Föreningen. När begreppet Ägare används åsyftas mer den specifika Ägaren för ett specifikt Objekt.
Boende: Boende i Lägenheten.
Lägenhet / Objekt: Specifik lägenhet i Föreningen.
När dessa specifika begrepp och aktörer används i texten nedan och på denna hemsida, markeras de genom att inledas med en versal bokstav. Detta görs för att tydligt särskilja dem som definierade termer och undvika förväxling med allmänna ord. Exempelvis används Medlem för att hänvisa till en person som är Medlem i Föreningen, snarare än dess generella betydelse.
Q: Hur avropas el och vatten?
A: Respektive Ägare avropar själv el till sin Lägenhet. Vattenförbrukningen betalar Föreningen.
Q: Ingår TV och bredband i månadsavgiften?
A: Ja, f.n. (2025) ingår TV, bredband (100/100 Mbits/s) och telefoni från Telia i månadsavgiften. När du flyttar in kontaktar du Telia för att aktivera tjänsterna och anger att du är Medlem i Brf Körsbärsblomman 1. Den utrustning (t.ex. router och TV-boxar) som hör till Lägenheten ska lämnas kvar vid utflytt. Kontrollera med Telia vilken utrustning som de lånat ut till Lägenheten (från början en router och två TV-boxar). Kontakta leverantören direkt vid problem med tjänsten eller dess hårdvara.
Q: Hur fungerar värme och ventilation i Förening?
A: Respektive Lägenhet har eget värmesystem samt ventilationssystem (som fungerar med värmesystemet). Respektive Ägare ansvarar för uppvärmning och värmesystemet i sin Lägenhet. Värmesystemet innefattar ursprungligen frånluftsvärmepump (IVT490) med vattenburen golvvärme på nedre plan, vattenburna radiatorer på andra och tredje plan, samt elburen golvvärme i badrum på övre plan.
Q: Hur hanteras sophämtning?
A: Respektive Ägare ansvarar själv för avrop av sophämtning. Sophämtning avropas via stadens ordinarie avfallsentreprenör för området (f.n. Stockholm Vatten och Avfall).
Q: Var finner jag filer såsom t.ex. stadgar, underhållsplan, årsredovisningar m.m.?
A: Du finner många av Föreningens centrala dokument under fliken Filer. Du är välkommen att kontakta Styrelsen om du söker annat dokument. Notera att du som Boende har skyldighet att känna till de styrande dokumenten, såsom t.ex. stadgar (finns under fliken Filer) och boenderegler (återfinns f.n. i denna Q&A).
Q: Godkänner ni delat ägandeskap, t.ex. föräldrar / barn 80 % / 20 %?
A: Bedöms från fall till fall av Styrelsen.
Q: Tillåts även juridiska personer, såsom aktiebolag (AB), och andra organisationer, som Medlem i Föreningen?
A: Nej.
Q: Vilka regler finns gällande ombyggnation?
A: De regler som gäller för renovering / ombyggnation framgår i stadgarna och boendereglerna (f.n. denna Q&A). Utöver detta tillämpas beslutsfattande löpande som blir gällande regler. Kontakta därför alltid Styrelsen inför ombyggnation. Detta gäller även t.ex. uppsättning av markiser, ändringar i värme-/ventilationssystem, ändringar i trall, inglasning m.m. Nedan följer några exempel på tidigare förfrågningar och gällande beslut:
• Markiser och balkongskärm/balkongskydd: Kontakta Styrelsen för beviljade lösningar. Textilen som ska användas är: Sandatex 407-151, som har färgkoden: NCS S 6502-Y.
• Montering av AC och luft-luft på fasad: Beviljas ej. Lägenheterna är byggda för frånluftsvärmepump och ventilationen är optimerad för detta. Ändring av ventilationslösning får ej ske.
• Staket på trallen: Beviljas ej.
• Lägga ny/annan trall eller förändra trallens yta: Det är ej tillåtet att ändra trallens yta, mått, höjd eller brädstorlek. Har du halv trall (d.v.s. halva trall och halva växtarea) på baksidan och vill ersätta med hel trall så kontakta Styrelsen. Ägaren är ansvarig för att löpande underhålla trallen. Du som Ägare avgör själv huruvida du vill olja trallen. Har du fler/andra frågor gällande trallen kontakta Styrelsen.
• Sätta upp saker på fasaden: Generellt nej, med undantag för slangvinda t.v. om förrådsdörren (sett från uppfarten), fasadflagga (bredvid ytterdörren på framsidan, själva flaggan max 75x60cm), och uppsättning av artefakter på skiljeväggarna mellan trallarna. All uppsättning ska ske av kompetent utförare samt påverka ytskikt så lite som möjligt. Boende har ansvar för utfört arbete. Har du fler frågor kontakta Styrelsen.
• Montera persienner: Tillåtet. Behöver ej kontakta Styrelsen för detta.
• Bygga eller förvara saker på taket: Nej. Boende får ej (!) beträda, förvara eller bygga något på taket (d.v.s. utanför takterrassen/dess trall). Detta inkluderar även vattentunnor m.m. Det enda undantaget är vid installation av eldstad och rördragning till detta - då får skorsten installeras på takkupans/tornets tak.
• Plantera växter i grusytan på baksidan: Nej. Växter, träd m.m. får ej planteras på grusytan på baksidan. Detta då grusytan är en del av fastighetens dränering. Boende i husnummer 49-65 (som d.v.s. har berg på baksidan) måste hålla baksidan fri från växter ända till berget.
• ...
Q: Vilket löpande underhåll ska Ägaren utföra?
A: Ägaren skall hålla Lägenheten i gott skick, vilket framgår i stadgarna. Löpande underhåll som den Ägaren rekommenderas att göra är:
• Göra rent filter vid element och ventilationsluckor. Dessa brukar behövas göras rent 1-2 ggr/år.
• Underhålla frånluftsvärmepumpen. För IVT490 gäller följande, enligt dess manual:
◦ Filter i frånluftsvärmepumpen: varannan månad.
◦ Rengör slang och spillvattenkopp samt kontrollera säkerhetsventilen: 2 ggr/år
◦ Avlufta systemet: 2 ggr/år
◦ Kontrollera manometern i kopplingsutrymmet: 2 ggr/år
◦ Rengör tak- och väggventiler: 2 ggr/år
◦ m.m.
• Rengöra ventilationen
◦ Boende ansvarar även för kanalrengöring, d.v.s. rensning och rengöring av ventilationsrör m.m. Detta rekommenderas göras var 6:e år.
• Se till så att fönster- och dörrtätning är i gott skick.
• Vid behov byta lampor på Lägenhetens fasad.
• Underhålla fram- och baksida samt hålla dessa fria från skräp.
• Se till så att brandvarnare och brandsläckare fungerar. Föreningen ställer krav på att varje Ägare skall ha fungerande brandsläckare, brandfilt och brandvarnare i sin Lägenhet.
• m.m.
Q: Vem ansvarar för service av frånluftsvärmepumpen och rengöring av ventilationskanalerna?
A: Ägaren som ansvarar för sin frånluftsvärmepump (inkl. tillhörande komponenter, såsom t.ex. shuntar och styrning) - både för löpande service, rengöring av ventilationskanaler och för att bekosta eventuell reparation eller utbyte om pumpen går sönder.
När Lägenheterna byggdes installerades modellen IVT 490, men någon/några ägare har sedan dess bytt ut sin pump mot andra modeller.
Enligt Boverkets rekommendationer bör ventilationskanaler rengöras minst vart sjätte år, och tillverkaren IVT rekommenderar service av frånluftsvärmepumpen vartannat år. Föreningen har inget ansvar för dessa arbeten, Styrelsen rekommenderar att Ägaren kontaktar ett serviceföretag vid behov av service, felsökning eller åtgärd. Styrelsen brukar för att förenkla för Ägarna ungefär vart sjätte år (senast 2025) samla in offert för både kanalrengöring och service av frånluftsvärmepumpar. Ägarna har då möjlighet att välja om de vill beställa tjänsten via Föreningens upphandling.
Q: En lamppollare på gruset behöver få ny lampa, vad gör jag?
A: Det är enkelt att byta lampor i dessa. För att byta lampan behöver du en insexnyckel och bör vara lite försiktig eftersom det handlar om starkström. Det är viktigt att använda en specifik modell av lampan för rätt styrka, färgtemperatur och för att den ska tåla kyla. Styrelsen har sådana lampor, så kontakta dem för en ny. Passa också på att göra rent "hatten" som du tar av för att byta lampan. Föreningen brukar ha som rutin att se över lamporna någon gång per år, ofta i samband med städdagen - så om du inte vill byta själv, kontakta Styrelsen så tas det med som en punkt på städdagen.
Q: Hur ser man vilket underhåll som redan har utförts i Föreningen?
A: Information om tidigare underhåll finns delvis dokumenterad i Föreningens underhållsplan. Celler med grön text under kolumnen "Kostnader - Underhåll (projekt)" markerar att åtgärden har genomförts - detta brukar Styrelsen uppdatera någon gång per år. Titta även i underhållsplanens kommentarsfält - där finns ofta noteringar om vad som har åtgärdats tidigare, även om det inte syns direkt i nuvarande vy. Underhållsplanen hittar du under fliken Filer. Hör gärna av dig till Styrelsen om du har specifika frågor om tidigare underhåll.
Q: Får Ägaren hyra ut sin Lägenhet?
A: Kontakta Styrelsen för frågor gällande att hyra ut Lägenhet.
Q: Vilka gemensamma utrymmen har Föreningen?
A: En gästparkering (åtta platser), två cykelförråd, ett teknikutrymme, en gemensam ”gård”/lekplats (mellan radhuslängorna).
Q: Vilka regler finns det kring gästparkeringen?
A: Gästparkeringen (som är belägen vid kortsidan av husnummer 65) får endast användas av Boende och tillfälliga besökare till Boende i Föreningen. Den får ej lånas ut till icke-besökare. Parkeringen är kostnadsfri och du behöver inte i förväg meddela ditt registreringsnummer, använda någon app, lägga en lapp i vindrutan eller på annat sätt informera om ditt tillfälliga brukande av parkeringsplatsen.
Q: Ingår laddplats i den egna parkeringsplatsen?
A: Ja. Varje bostad har en egen parkeringsplats på framsidan, och denna är utrustad med laddmöjlighet för elbil eller laddhybrid. Tänk på att både laddaren och lastbalanseraren är uppkopplade via WiFi. Om WiFi-namn (SSID) eller lösenord ändras behöver utrustningen konfigureras om. Vid in- och utflytt är det därför viktigt att den inflyttande får tillgång till WiFi-uppgifterna, så att laddutrustningen kan fortsätta fungera korrekt. Under fliken Filer hittar du exempel på manualer m.m. till laddaren. Kontakta Styrelsen om du som Ägare behöver serienummer eller lösenord till din laddare. Kontakta leverantören vid problem med tjänsten.
Q: Får jag grilla utomhus?
A: Ja, det får du! Du får använda el-, gas- eller kolgrill. Det är dock viktigt att alltid vara medveten om brandrisken. För din säkerhet och andras, se till att grillen står stabilt och på ett brandsäkert underlag. Grillen skall även hållas på säkert avstånd från byggnader, vegetation och övrigt brännbart material för att förhindra brand i fastigheten, natur m.m.. Vidare, Föreningen ställer krav på att varje Ägare skall ha fungerande brandsläckare, brandfilt och brandvarnare i sin Lägenhet. Se till att dessa säkerhetsutrustningar är tillgängliga och funktionsdugliga vid behov för att säkerställa säkerheten för alla.
Q: Hur får baksidan brukas?
A: Den grusbelagda ytan längs med radhusens baksidor är en kritisk del av fastighetens dräneringssystem. På denna grusade yta är det ej tillåtet att plantera växter, träd m.m.. När du använder denna grusyta skall du göra det med mycket stor hänsyn, och t.ex. genomgång/spring på grannarnas baksida ska undvikas för att respektera Boendes yta, privatliv och lugn. Använd framsidan istället. Notera att du som Ägare/Medlem/Boende även ansvarar för ev. gäster. Hundar får ej vara lösa eller lämnas utan uppsikt på baksidan.
Q: Vad ska jag tänka på när jag använder lekplatsen?
A: Alla Boende i Föreningen får använda lekplatsen bakom cykelförråden. Se dock till att du alltid sätter på nätet/skyddet över sandlådan när du är klar. Se även till att plocka ihop leksakerna och lägga de där de ska vara, d.v.s. i trädgårdslådan, lekhuset (i hinken som finns där) eller sandlådan. Säkerställ att trädgårdslådan är låst. Koden till trädgårdslådan får du genom att maila Styrelsen. Det är inte tillåtet att förvara personliga saker på lekplatsen. Lekplatsen är ett gemensamt utrymme som förvaltas av Föreningen, och allt som finns där betraktas som Föreningens egendom och får användas av alla Medlemmar. Hundar får ej vara på lekplatsen. All användning av lekplatsen sker på respektive brukares ansvar.
Om du inte hittar svaret på din fråga i denna Q&A eller om du har följdfrågor, funderingar eller förslag, tveka inte att kontakta Styrelsen. Vi välkomnar alla typer av frågor och förslag som kan bidra till att förbättra vår Förening. Styrelsen är här för att hjälpa till och säkerställa att alla Medlemmar har en trevlig och trygg boendemiljö. På sidan Start hittar du mailadressen till Styrelsen.